Wednesday, June 03, 2015

pasal komitmen


During lunch tadi with one of the intern, she shares some thought about being a parent eventhough she's yet to be a parent.

Yep. Since day 1 we are born in this world, we have our commitment. 1st to The Almighty, Allah. Jangan define yang aku ni orang warak bila aku tulis 1st responsibility kita Allah, sebab itu memang fakta. Biasa kita bangun tidur, kita terus mengeluh 'ala taknak pergi kerjala nak tidur balik' tapi sebenarnya kat situ kita dah tunjukkan kita ni tak responsible langsung dengan komitmen kita ke Tuhan. Kenapa aku cakap macam tu? Sebab kerja kita tu Tuhan yang kurnia, bukan kita yang bajet bagus pergi interview hebat kita riak kita dapat kerja sebab kita perform time interview. Yang kita perform bagai kat interview tu panggil 'Usaha'. Eh apa pulak aku melalut.

Ok. Komitmen ke-2 aku lebih prefer ke Suami #mohdfaizfahmi sejak aku kahwin. Sebab memang itu hakikatnya sejak aku gatal nak nikah. Menjagalah segala segi dari bab baju, seluar, makan, minum, tempat tidur, holiday, weekend, rumah, duit. Itulah komitmen namanya. InsyaAllah awak, kite jaga awak sampai ke Jannah :)

Komitemen ke-3, Anak. Sekarang ada #nurairisjannah je. Sebenarnya, kadang kadang anak tu komitmen nya lebih dari suami sebab suami pandai buat sendiri. Anak kena mamanya yang setelkan semua.

Yang ke-4, Mak Ayah Along Ami . Walaupun aku memang dah ditakdirkan duduk berjauhan dengan mak ayah sejak aku form 4, tapi aku rasa obliged to always call them kalau aku kat KL. Bukan nak kata aku ni anak yang baik sangat, tapi aku rindu mak ayah aku selalu maybe kurang kasih sayang. Kalau aku balik kampung, aku mesti akan cuba yang terbaik untuk melayan mak ayah. apatah lagi kalau mak ayah datang KL. Akan aku angkut mak ayah aku naik rumah kecik aku Tingkat 10 tu. Bab adik beradik pula, walaupon aku dah kehilangan seorang abang, tapi yang tinggal sekarang ni akan jadi tempat aku buat perangai 'masuk air' aku sebab Along dengan Ami je yang paham perangai aku sejak aku kenal diorang. dan Alhamdulillah, semua pon ingat mak ayah dan selalu balik kampung sama sama. Tahu komitmen masing masing walau dah berfamily.

Ke-5 Mak Ayah Mertua dan Family Inlaw. Yang ni tak dinafikan aku masih mendaki tangga untuk cuba jadi menantu yang baik untuk mereka, sebab aku sorang je menantu perempuan yang mereka ada melainkan laki aku nak kawin lagi (haha mintak jauh mintak simpang) Kalau ditakdirkan laki aku nak balik kampung jaga mak ayah dia, aku kena ready sebab aku lah yang akan jaga mereka seperti mana aku nak jaga mak ayah sendiri. InsyaAllah.

Dan ke-6 sampai lah ke berapa pon, komitmen ke diri sendiri jangan lupa. Kena mandi, berus gigi, makan dan sebagainya tu jangan lupa. HAHAHAHAHA.

p/s: Ini post merapu. Saja buang masa selain tidur time lunch. Hehe

No comments: